18 augustus 2020 Lap Marketing

Help: mijn aankoop is nu al kapot!

Stel, u koopt een product dat er op de website fantastisch uitziet. Echter, het gaat enkele weken na aflevering kapot waardoor u het niet meer kunt gebruiken. Indien u compensatie wenst, dient u als consument te bewijzen dat de geleverde zaak niet aan uw verwachtingen voldoet. Consumenten hebben op grond van de wet een bewijsvoordeel. Indien de zaak niet voldoet aan de verwachtingen en het gebrek zich binnen zes maanden na de aflevering openbaart, wordt er aangenomen dat de zaak niet in goede staat is afgeleverd, tenzij de verkoper het tegendeel bewijst. U heeft dan recht op herstel of vervanging. Indien dit niet mogelijk is of niet gevergd kan worden (bijv. door hoge kosten), kunt u de koopovereenkomst ontbinden en uw geld terugvragen. Indien de verkoper geen herstel/vervanging biedt binnen een redelijke tijd nadat hij is aangemaand, kunt u eveneens ontbinden.

Heeft u naar aanleiding van deze column nog vragen of heeft u andere juridische vragen, maak dan gerust een afspraak voor een van onze fysieke of telefonische spreekuren. In verband met het coronavirus werken we tijdelijk alleen op afspraak. Via onze website https://www.rechtswinkeloss.nl/afspraakformulier kan een afspraak worden gemaakt. Daarnaast kunt u onze Facebook-pagina liken om op de hoogte te blijven van Rechtswinkel Oss.

Deze column is geschreven door Daniëlle van Keulen. Daniëlle is masterstudent Burgerlijk Recht aan de Radboud Universiteit.